Τι είναι η εργοθεραπεία

Η παιδιατρική εργοθεραπεία είναι μία ειδικότητα που δραστηριοποιείται στον τομέα της υγείας. Έχει ως απώτερο σκοπό τον εντοπισμό και την αξιολόγηση των διαφόρων δυσκολιών που μπορεί να εμφανίσει ένα παιδί, με τη χρήση επιστημονικών μεθόδων και προσεγγίσεων.

Στόχος της εργοθεραπείας είναι το παιδί να βελτιώσει, να αναπτύξει ,να ενισχύσει και να προσαρμόσει τις δεξιότητες που χρειάζονται, ώστε να καταφέρει να ανταπεξέλθει στους τομείς της καθημερινότητας του, σύμφωνα με τους βασικούς άξονες της φυσιολογικής ανάπτυξης.

Ακολουθείται εξατομικευμένο πρόγραμμα μέσω της χρήσης παιχνιδιού, ώστε να επιτευχθεί η ενεργητική συμμετοχή του παιδιού στις δραστηριότητες του θεραπευτικού του προγράμματος.

Τομείς παρέμβασης της εργοθεραπείας

Οι τομείς που παρεμβαίνει ένας εργοθεραπευτής που ασχολείται με παιδιά περιλαμβάνουν την οργάνωση και την προσοχή του παιδιού, ώστε να παραμένει συγκεντρωμένο σε μια δραστηριότητα ή να ασχολείται για αρκετή ώρα με ένα παιχνίδι και να μην τα εναλλάσει συνεχώς σύμφωνα με την ηλικία του. Επίσης να μπορεί να καθήσει στην ομαδούλα στο σχολείο στις μικρές ηλικίες και να μπορεί να παραμένει συγκεντρωμένο στα σχολικά μαθήματα σε μεγαλύτερη τάξη, χωρίς να διασπάται από εξωτερικά ερεθίσματα ή να σηκώνεται από την καρέκλα.

Ο εργοθεραπευτής θα παρέμβει στον αδρό συντονισμό, με στόχο το παιδί να μπορεί να πραγματοποιεί ελεγχόμενες κινήσεις, ώστε να καταφέρει να πιάσει ή να πετάξει μία μπάλα, να κάνει κουτσό, να σταθεί στο ένα πόδι, να πραγματοποιεί δραστηριότητες αμφίπλευρου συγχρονισμού, όπως να περάσει εμπόδια, να κάνει ποδήλατο.

Ακόμα θα δουλέψει τη λεπτή κινητικότητα, ώστε να είναι ικανό το παιδί να πραγματοποιεί κινήσεις που αφορούν το χέρι και τα δάχτυλα, την σύλληψη αντικειμένων, όπως το κουτάλι, το πιρούνι. Να έχει σωστή λαβή του μολυβιού, καλή χρήση του ψαλιδιού και γενικότερα οτιδήποτε αφορά το χειρισμό μικρών αντικειμένων.

Ένας εργοθεραπευτής θα εκτιμήσει το γνωστικό και αντιληπτικό επίπεδο, με στόχο να υποστηρίξει το παιδί που μπορεί να βρίσκεται κάτω από το χρονολογικό του επίπεδο σε αυτούς τους τομείς. Σύμφωνα με την ηλικία να γνωρίζει τα ζώα, τα φρούτα, τα λαχανικά , τα χρώματα, τα σχήματα, έννοιες όπως πάνω- κάτω, μέσα- έξω κλπ, να γνωρίζει τα μέρη του σώματός του, το δεξί- αριστερό, τα γράμματα, τους αριθμούς, να φτιάχνει παζλ, να αντιγράφει απλά και σύνθετα σχήματα .

Επιπλέον ο εργοθεραπευτής θα υποστηρίξει το παιδί στον γραφοκινητικό τομέα. Πιο συγκεκριμένα να μπορεί να ζωγραφίζει μέσα σε πλαίσιο, να ιχνογραφεί άνθρωπο, να εκτελεί γραφοκινητικές ασκήσεις, σύμφωνα με την ηλικία του. Στις μεγαλύτερες ηλικίες να έχει ευανάγνωστα γράμματα, να αφήνει σωστά κενά ανάμεσα στις λέξεις, να έχει σωστή φορά γραφής των γραμμάτων, ώστε να αποφευχθεί σε κάποιες περιπτώσεις η καθρεπτική γραφή γραμμάτων ή/και αριθμών. Να παραμένει στη γραμμή και να θυμάται βασικούς κανόνες.

Ο εργοθεραπευτής θα δώσει ιδιαίτερη σημασία στην ανεξαρτησία του παιδιού στις Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής, με στόχο το παιδί να αποκτήσει ανεξαρτησία στην καθημερινότητα του , όπως να μπορεί να ντύνεται, να φοράει τα παπούτσια του, να τρώει μόνο του, να μπορεί να χρησιμοποιήσει οδοντόβουρτσα και οποιοδήποτε άλλο αντικείμενο για την καθαριότητά του.

Σημαντικό παράγοντα αποτελεί ο αισθητηριακός τομέας, με τον οποίο ασχολείται ο εργοθεραπευτής σε παιδιά που φαίνεται να υπάρχει διαταραχή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης. Πιο συγκεκριμένα σε παιδιά που δείχνουν υπερβολική ευαισθησία στο άγγιγμα, αποτραβιούνται ή αντιδρούν αρνητικά σε απτικά ερεθίσματα, που αποφεύγουν τη χτένα, την άμμο ή το νερό. Ακόμα αποφεύγουν παιχνίδια που απαιτούν έντονη κινητική δραστηριοποίηση, δεν τους αρέσει η παιδική χαρά και ενδεχομένως φοβούνται υπερβολικά μήπως πέσουν, σε παιδιά που μπορεί να είναι υπερβολικά ευαίσθητα στους ήχους ή τους θορύβους. Ακόμα (και ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή) παιδιά που ‘κολλάνε’ σε παιχνίδια με έντονη δράση, κινούνται διαρκώς, στριφογυρίζουν, πραγματοποιούν επαναλαμβανόμενες κινήσεις με τα δάχτυλα, δαγκώνουν ή εμφανίζουν έντονη προσκόλληση σε αντικείμενα ή παιχνίδια.

Η Παιδιατρική Εργοθεραπεία παρεμβαίνει στις παρακάτω διαγνωστικές κατηγορίες:

  • Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή
  • Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα
  • Εγκεφαλική παράλυση
  • Γνωστική ανεπάρκεια
  • Σύνδρομα
  • Μαθησιακές δυσκολίες

Καλαϊτζίδου Παρασκευή. Εργοθεραπεύτρια SIT